Friday, July 30, 2010

Burung vs Cicak.


Laporan Islam On Line 5 Januari 2006. Menteri Norway Boikot Barangan Israel. Menteri Kewangan Norway Kristin Halvorsen menyatakan . Sejak sekian lama saya tidak membeli barangan Israel dan saya menyokong kempen parti saya yang memboikot barangan dan perkhidmatan daripada Israel. Tujuan menteri tersebut memboikot barangan Israel ialah sebagai sokongan ke atas kebebasan hak rakyat Palestin, dan menentang polisi Israel yang melanggar hak asasi manusia.

Seorang menteri bukan Islam dari negara barat memboikot barangan Israel! Bagaimana kita rakyat Malaysia atas perjuangan hak asasi manusia dan lebih-lebih lagi umat Islam di Malaysia ini atas nama saudara dalam Islam ?

Mungkin tindakan kita tidak membeli barangan Israel yang harganya RM 1 - RM 1000 atau lebih tidak akan melemahkan negara Israel. Kita mungkin tidak dapat lari dari barangan Israel tapi kita boleh tinggalkan apa yang termampu untuk kita lakukan. Tidak semua perlu kita tinggalkan kerana ada yang penting untuk kita dan itu tidak salah kita berjual beli dengan orang yahudi kerana Rasulullah berurusan jual beli dengan orang yahudi. Tetapi selagi kita boleh boikot barangan Israel, kita perlu lakukan supaya kita boleh menjawab pertanyaan Allah di akhirat kelak tentang apa yang kita lakukan untuk agama Allah.Maka apa jawapan kita pada Allah kelak apabila ditanya.

Ingat kepada kisah seekor burung kecil ketika Nabi Ibrahim dibakar hidup-hidup.


Semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang-alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulangkali. Tingkah lakunya diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu, "Buat apa kau penat-penat mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan air yang kau siramkan itu?" Lalu dijawab oleh burung tersebut, "Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak."

“AKU LAKUKAN INI KERANA INGIN BANTU NABI ALLAH IBRAHIM. AKU TAKUT DAN GERUN APABILA DI MAHSYAR NANTI ALLAH BERTANYA APA YANG TELAH AKU LAKUKAN. DAN SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MELIHAT HASIL DARI APA YANG KITA LAKUKAN SEBAB SEMUA HASIL ITU ADALAH ANUGERAH ALLAH ATAS USAHA KITA.”

Berikut ialah laman-laman web berkaitan isu Palestin :

Laman web senarai barangan Israel yang perlu diboikot

http://www.inminds.com/boycott-brands.html

Laman web isu terkini Palestin dalam Bahasa Malaysia

http://palestinkini.info/

No comments:

Post a Comment